Greek Arabic Dutch English German Italian Portuguese Swedish

Το καλάθι του supermarket συνεχώς παραφορτώνεται με ποσότητες τροφίμων που δεν καταναλώνονται. Η λογική «ας πάρω να έχω» υπερισχύει με αποτέλεσμα να αγοράζουμε περισσότερα απ’ όσα χρειαζόμαστε. H AB καλεί τους καταναλωτές να αποκτήσουν μία νέα συνήθεια. Πριν βάλουν κάτι στο καλάθι τους να κάνουν μία παύση και να σκεφτούν αν πραγματικά θα καταναλώσουν εγκαίρως το τρόφιμο που πρόκειται να αγοράσουν. #PausiGiaKalo κι έτσι, όλοι μαζί, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για μείωση της σπατάλης τροφίμων.

Σώζοντας το φαγητό, σώζουμε και το περιβάλλον

 

Κόστος και περιβάλλον

  • Η σπατάλη τροφίμων έχει αντίκτυπο στο οικογενειακό εισόδημα. Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, το κόστος της σπατάλης για μια τετραμελή οικογένεια ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ το χρόνο, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων.
  • Κάθε γραμμάριο τροφής που καταλήγει στον κάδο απορριμμάτων σημαίνει πως πολύτιμοι φυσικοί πόροι πετάχτηκαν στα σκουπίδια. Σημαίνει επίσης πως εκλύονται σημαντικές ποσότητες αερίων θερμοκηπίου χωρίς κανένα αντίκρισμα. Για παράδειγμα, αν πετάξουμε 1 κιλό βοδινού κρέατος είναι σαν να πετάξαμε επίσης 15.500 λίτρα νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του και να εκλύσαμε χωρίς κανένα λόγο 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Μόνο για 1 κιλό κρέατος!
  • Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ[1], το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών στα ελληνικά νοικοκυριά αφορά τα είδη διατροφής. Κάθε μερίδα φαγητού που πάει χαμένη προκαλεί άσκοπη επιβάρυνση των οικονομικών του νοικοκυριού.

Η σπατάλη σε νούμερα - 87 κιλά / άτομο η σπατάλη στην Ελλάδα

  • Στο τέλος του 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε για πρώτη φορά μια εκτίμηση για τη σπατάλη τροφίμων σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Η Ελλάδα είναι η τέταρτη χειρότερη επίδοση στην ΕΕ, με 87 κιλά ανά άτομο. Μας περνάει μόνο η Πορτογαλία, η Ιταλία και το Λουξεμβούργο. Στον αντίποδα, τα ισπανικά νοικοκυριά πετάνε μόλις 30 κιλά φαγητού ανά κάτοικο! Τα στοιχεία για την Ελλάδα σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου αντλήθηκαν από την 18μηνη έρευνα της ΑΒ με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα
  • Ταυτόχρονα υπάρχει ανάγκη για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση στους Έλληνες καταναλωτές. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που θα πετούσαν ένα τρόφιμο μετά την παρέλευση της «ημερομηνίας ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από» είναι διπλάσιο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε..
  • Ένα πρόβλημα που πέρα από περιβαλλοντικά οφέλη θα έχει και κοινωνικά οφέλη, εφόσον μειωθεί η σπατάλη. Για παράδειγμα η καλύτερη διαχείριση της σπατάλης και η αύξηση δωρεών κοντόληκτων τροφίμων θα ωφελήσει ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Και η ανάγκες είναι μεγάλες, αφού 1,4 εκατομμύρια συνάνθρωποί μας στην Ελλάδα, δηλαδή 12,9% του πληθυσμού, είναι αντιμέτωπα με επισιτιστική ανασφάλεια.

Δέσμευση ΑΒ

Η ΑΒ Βασιλόπουλος υιοθετεί μία «πράσινη» συμπεριφορά, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος και για τις επόμενες γενιές. Έτσι η ΑΒ ηγείται μιας προσπάθειας, σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, για μείωση σπατάλης τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.

Σε αυτό το πλαίσιο, τον Σεπτέμβρη του 2019, η ΑΒ Βασιλόπουλος δεσμεύτηκε να μειώσει το αποτύπωμά της κατά 50% μέχρι το 2025. Για την επίτευξη του στόχου αυτού ξεκίνησε στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες γύρω από τη σπατάλη τροφίμων και την μείωσή της. 

  1. Συνεχίζεi και αυξάνεi τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος, Τρόφιμα Αγάπης.
  2. Ξεκίνησε την πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση "Μπορούμε".
  3. Πραγματοποίησε 18μηνη έρευνα με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο για να διερευνήσει τη σπατάλη τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα της, από τους προμηθευτές και τους πελάτες, μέχρι και τις δικές της διαδικασίες. Τα στοιχεία της έρευνας σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως baseline της χώρας μας για τη σπατάλη τροφίμων.
  4. Ηγείται μιας προσπάθειας, μαζί με το WWF Ελλάς, με στόχο δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής της αλυσίδας.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος δεσμεύεται να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά της, για ένα καλύτερο μέλλον για όλους εμάς και τις επόμενες γενιές. Μέσα από τις δράσεις για τη μείωση της σπατάλης, βοηθάει στη μείωση του προβλήματος, που μαστίζει σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Η μείωση σπατάλης τροφίμων κάνει καλό για το συνάνθρωπό μας, καλό για το περιβάλλον. Κάνε λοιπόν και εσύ μια Παύση για Καλό.